Samoloty

Mamy nowoczesną flotę maszyn latających, na którą składają się samoloty Tecnam P2002 SierraCessna. Poniżej więcej szczegółów na temat naszej floty.

 

TECNAM


Samolot sportowy Tecnam P2002 ”Sierra” został opracowany na początku lat 2000-nych w firmie Costruzioni Aeronautische Tecnam. Konstruktorem samolotu jest prof. Luigi Pascale.
Należy do najnowocześniejszych samolotów kategorii CS/VLA na świecie, tj. certyfikowanych samolotów do masy startowej 750 kg. Samolot jest przystosowany do wykonywania lotów VFR i VFR w nocy. Charakteryzuje się niezwykłą łatwością pilotażu, dużym bezpieczeństwem oraz bardzo wysokimi osiągami przy zachowaniu niespotykanej ekonomiki. Samolot wyposażony jest w glass cockpit Garmin G500 oraz system nawigacji GTN 650. Niezwykłe wyposażenie i niskie koszty eksploatacji czynią z niego niezrównane narzędzie do szkoleń zawodowych, ale także do licencji PPL(A) dla osób chcących się zaznajomić z najnowocześniejszymi systemami awioniki pokładowej.
Samolot produkowany jest seryjnie w wersjach:
P2002 JF,
P2002 JR,
P2002 EA,
P2002 RG.


W Polsce


W 2006 r. znajdował się w Polsce samolot Tecnam P2002 ”Sierra”, który posiadał czeskie znaki rejestracyjne OK-KUU-83.
W 2014 r. zarejestrowane były w Polsce następujące samoloty Tecnam P2002JF:
- SP-CPL, SP-ILS, SP-TWR (Bartolini Air),
- SP-RWY, SP-RWZ (Runway Pilot School),
- SP-AKI, SP-AKE (Aeroklub Kielecki),
- SP-SMA (Smart Aviation),
- SP-ION, SP-DNA, SP-TZT, SP-SZKP (prywatne).
W dniu 15.03.2015 r. do Polski przyleciały 2 egz. Tecnam P2002JF. Oba egzemplarze zasiliły Ośrodek Szkolenia Lotniczego "Bartolini Air". Obie maszyny przyleciały na znakach tymczasowych, które były ważne tylko do czasu przebazowania samolotu. Tecnam P2002JF o znakach rozpoznawczych I-PDVE otrzymał znaki SP-DME, natomiast bliźniaczo podobny I-PDVF- znaki SP-TWY.


Konstrukcja


Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło metalowe, jednodźwigarowe z metalowym kesonem. Wyposażone w klapy i lotki, wszystkie powierzchnie sterowe wykonane z aluminium.
Kadłub konstrukcji półskorupowej, wykonany ze stalowych podłużnic oraz aluminiowego pokrycia. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym z płytowym sterem wysokości.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Dostępny w wersji z podwoziem stałym lub chowanym.
Silnik- tupu boxer "Rotax 912S2" o mocy 74 kW (100 KM).


Dane techniczne Tecnam P2002 JF (wg [5]):


Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,63 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 11,5 m2.
Masa własna- 370 kg, masa użyteczna- 250 kg, masa startowa max- 620 kg.
Prędkość dopuszczalna- 263 km/h, prędkość max- 222 km/h, prędkość przelotowa- 219 km/h, prędkość przeciągnięcia- 70- 76 km/h, wznoszenie- 4,6 m/s, pułap- 4570 m, zasięg: 1100 km.

tecnam

 

tecnam

 

tecnam

 

tecnam

 

CESSNA


Czteromiejscowy, jednosilnikowy górnopłat Cessna 172 "Skyhawk" został opracowany w firmie Cessna Aircraft Company. Stanowił dalszy rozwój samolotu Cessna 170. W styczniu 1955 r. została oblatana kolejna wersja Cessna 170C napędzana silnikiem Continental O-300-A. Samolot posiadał jeszcze klasyczne podwozie z kółkiem ogonowym. Chociaż samolot przeszedł próby i otrzymał certyfikat, firma postanowiła wprowadzić dalsze modyfikacje. Najpoważniejszą modyfikacją była zmiana klasycznego podwozia na podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, co znacznie ułatwiło pilotaż. Tak zmodyfikowany samolot wykonał pierwszy lot 12.60.1955 r. Został skierowany do produkcji pod nowym oznaczeniem Cessna 172 "Skyhawk". Wersja z bogat­szym wyposażeniem nazywana jest czasami jako "Sky­hawk II".
Samolot odniósł wielki sukces handlowy, już w 1956 r., czyli w pierwszym pełnym roku produkcji zbudowano 1400 egz. Produkcja została wstrzymana w połowie 1980 r., ale w 1996 r. została ponownie wznowiona. Wyprodukowanych zostało więcej egzemplarzy Cessna 172 niż jakiegokolwiek innego samolotu. Produkcja samolotu została podjęta również we Francji w zakładach Reims Aviation we Francji. Jest to bardzo popularny samolot szkolno- treningowy, turystyczny i dyspozycyjny. Do 1.01.1979 r. zbudowanych zostało 30 6654 egz. (w tym 1659 egz. wersji F-172, produkowanej we Francji), natomiast do 2012 r. powstało ponad 43 000 egz.

Do samolotu Cessna 172 należy również rekord w najdłuższym locie z tankowaniem w powietrzu. Dnia 4.12.1958 r. samolot z załogą: Robert Timm i John Cook, wystartował z lotniska McCarran w Las Vegas. Wylądowali dnia 7.02.1959 r. Ich lot trwał 64 dni 22 godziny 19 minut i 5 sekund. Do tej pory jest najdłuższym lotem w historii lotnictwa.


W Polsce


Znana polska rekordzistka szybowcowa- Marta Najfeld podczas studiów na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie (TUB), na kierunku technika lotnicza i kosmiczna, od września 2004 r. odbywała półroczną praktykę w firmie Boeing Commercial Airplanes w Seattle. W czasie jej trwania wykonywała loty na samolocie Cessna 172, należącym do klubu lotniczego BEFA (Boeing Employees Flying Association).
Ogółem w dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 153 samoloty z rodziny Cessna 150, Cessna 152, Cessna 172, Cessna 175 i Cessna 177 (w tym licencyjne francuskie Reims). Użytkowane były przez: Aeroklub Polski- 23 egz., dyspozycyjne- 81 egz. i prywatne- 49 egz.). W 2007 r. zostało zarejestrowanych  10 samolotów Cessna 172.


Konstrukcja


Czteromiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat o obrysie prostokątno- trapezowym. Konstrukcja dwudzielna, dwudźwigarowa, półskorupowa, całkowicie metalowa. W kesonie międzydźwigarowym przy kadłu­bie umieszczone są zbiorniki paliwowe. Zastrzał rurowy, z rury o kroplowym przekroju. Klapy szczelinowe na prostokątnej części skrzyd­ła. Konstrukcja klap klasyczna, metalowa, pokrycie z blachy żłobkowanej (żłobki przelotowe). Lotki typu Friese o konstrukcji analogicznej do konstrukcji klap. Końcówki skrzydeł laminatowe, lekko za­łamane ku dołowi.
Kadłub o przekroju owalnym. Klasyczna kon­strukcja półskorupowa całkowicie metalo­wa. Tylna część kadłuba stożkowa, spłaszcza się stop­niowo z boków przechodząc płynnie w usterzenie pionowe. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie kla­sycznym. Obrysy obu usterzeń trapezowe, usterzenia pionowe skośne. Statecz­niki konstrukcji dwudźwigarowej, półsko­rupowe. Stery jednodźwigarowe, pokryte blachą żłobkowana jak lotki i klapy. Statecznik pionowy zakończony la­minatową owiewką przystosowaną do mon­tażu lampy antykolizyjnej, przed statecz­nikiem długa płetwa grzbietowa.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe. . Ist­nieje również wodna wersja samolotu wyposażona w pływaki firmy EDO zamiast podwozia kołowego. W wersji Cessna 172Q "Cutlass RG"- trójkołowe z kółkiem przednim, chowane w locie.


Wyposażenie - Zestaw przyrządów wg ży­czenia zamawiającego. Możliwość zainsta­lowania zestawu IFR, radiostacji UKF i auto pilota. Lampa antykolizyjna i światła pozycyjne z migaczami.
Instalacje- elektryczna.


Silnik - patrz historia rozwoju konstrukcji.


Dane techniczne R172E (wg [8]):
Rozpiętość- 10,92 m, długość- 8,2 m, wysokość- 2,68 m, powierzchnia nośna- 16,17 m2.
Masa własna- 636 kg, masa startowa max- 1156 kg.
Prędkość max- 246 km/h, prędkość przelotowa- 233 km/h, prędkość minimalna z wychylonymi klapami- 85 km/h, wznoszenie- 4,7 m/s, pułap praktyczny- 5180 m, zasięg max- 1625 km/h.


Dane techniczne Cessna 172Q "Cutlass RG" (wg [9]):
Rozpiętość- 10,92 m, długość- 8,36 m, wysokość- 2,68 m, powierzchnia nośna- 16,2 m2.
Masa własna- 722 kg, masa użyteczna- 484 kg, masa startowa max- 1204 kg.
Prędkość max- 269 km/h, prędkość przelotowa- 259 km/h, prędkość minimalna bez klap- 100 km/h, prędkość minimalna z wychylonymi klapami- 93 km/h, wznoszenie- 4,07 m/s, pułap praktyczny- 5121 m, zasięg max- 1333 km/h, czas lotu- 5,3 h, czas lotu max- 7,7 h.

cessna

 

cessna

 

cessna

 

cessna

 

cessna

 

cessna