Samoloty
Mamy nowoczesną flotę maszyn latających, na którą składają się samoloty Tecnam P2002 Sierra i Cessna. Poniżej więcej szczegółów na temat naszej floty.
TECNAM
Samolot sportowy Tecnam P2002 ”Sierra” został opracowany na początku lat 2000-nych w firmie Costruzioni Aeronautische Tecnam. Konstruktorem samolotu jest prof. Luigi Pascale.
Należy do najnowocześniejszych samolotów kategorii CS/VLA na świecie, tj. certyfikowanych samolotów do masy startowej 750 kg. Samolot jest przystosowany do wykonywania lotów VFR i VFR w nocy. Charakteryzuje się niezwykłą łatwością pilotażu, dużym bezpieczeństwem oraz bardzo wysokimi osiągami przy zachowaniu niespotykanej ekonomiki. Samolot wyposażony jest w glass cockpit Garmin G500 oraz system nawigacji GTN 650. Niezwykłe wyposażenie i niskie koszty eksploatacji czynią z niego niezrównane narzędzie do szkoleń zawodowych, ale także do licencji PPL(A) dla osób chcących się zaznajomić z najnowocześniejszymi systemami awioniki pokładowej.
Samolot produkowany jest seryjnie w wersjach:
- P2002 JF,
- P2002 JR,
- P2002 EA,
- P2002 RG.
W Polsce
W 2006 r. znajdował się w Polsce samolot Tecnam P2002 ”Sierra”, który posiadał czeskie znaki rejestracyjne OK-KUU-83.
W 2014 r. zarejestrowane były w Polsce następujące samoloty Tecnam P2002JF:
- SP-CPL, SP-ILS, SP-TWR (Bartolini Air),
- SP-RWY, SP-RWZ (Runway Pilot School),
- SP-AKI, SP-AKE (Aeroklub Kielecki),
- SP-SMA (Smart Aviation),
- SP-ION, SP-DNA, SP-TZT, SP-SZKP (prywatne).
W dniu 15.03.2015 r. do Polski przyleciały 2 egz. Tecnam P2002JF. Oba egzemplarze zasiliły Ośrodek Szkolenia Lotniczego "Bartolini Air". Obie maszyny przyleciały na znakach tymczasowych, które były ważne tylko do czasu przebazowania samolotu. Tecnam P2002JF o znakach rozpoznawczych I-PDVE otrzymał znaki SP-DME, natomiast bliźniaczo podobny I-PDVF- znaki SP-TWY.
Konstrukcja
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło metalowe, jednodźwigarowe z metalowym kesonem. Wyposażone w klapy i lotki, wszystkie powierzchnie sterowe wykonane z aluminium.
Kadłub konstrukcji półskorupowej, wykonany ze stalowych podłużnic oraz aluminiowego pokrycia. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym z płytowym sterem wysokości.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Dostępny w wersji z podwoziem stałym lub chowanym.
Silnik- tupu boxer "Rotax 912S2" o mocy 74 kW (100 KM).
Dane techniczne Tecnam P2002 JF (wg [5]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,63 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 11,5 m2.
Masa własna- 370 kg, masa użyteczna- 250 kg, masa startowa max- 620 kg.
Prędkość dopuszczalna- 263 km/h, prędkość max- 222 km/h, prędkość przelotowa- 219 km/h, prędkość przeciągnięcia- 70- 76 km/h, wznoszenie- 4,6 m/s, pułap- 4570 m, zasięg: 1100 km.
CESSNA
Czteromiejscowy, jednosilnikowy górnopłat Cessna 172 "Skyhawk" został opracowany w firmie Cessna Aircraft Company. Stanowił dalszy rozwój samolotu Cessna 170. W styczniu 1955 r. została oblatana kolejna wersja Cessna 170C napędzana silnikiem Continental O-300-A. Samolot posiadał jeszcze klasyczne podwozie z kółkiem ogonowym. Chociaż samolot przeszedł próby i otrzymał certyfikat, firma postanowiła wprowadzić dalsze modyfikacje. Najpoważniejszą modyfikacją była zmiana klasycznego podwozia na podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, co znacznie ułatwiło pilotaż. Tak zmodyfikowany samolot wykonał pierwszy lot 12.60.1955 r. Został skierowany do produkcji pod nowym oznaczeniem Cessna 172 "Skyhawk". Wersja z bogatszym wyposażeniem nazywana jest czasami jako "Skyhawk II".
Samolot odniósł wielki sukces handlowy, już w 1956 r., czyli w pierwszym pełnym roku produkcji zbudowano 1400 egz. Produkcja została wstrzymana w połowie 1980 r., ale w 1996 r. została ponownie wznowiona. Wyprodukowanych zostało więcej egzemplarzy Cessna 172 niż jakiegokolwiek innego samolotu. Produkcja samolotu została podjęta również we Francji w zakładach Reims Aviation we Francji. Jest to bardzo popularny samolot szkolno- treningowy, turystyczny i dyspozycyjny. Do 1.01.1979 r. zbudowanych zostało 30 6654 egz. (w tym 1659 egz. wersji F-172, produkowanej we Francji), natomiast do 2012 r. powstało ponad 43 000 egz.
Do samolotu Cessna 172 należy również rekord w najdłuższym locie z tankowaniem w powietrzu. Dnia 4.12.1958 r. samolot z załogą: Robert Timm i John Cook, wystartował z lotniska McCarran w Las Vegas. Wylądowali dnia 7.02.1959 r. Ich lot trwał 64 dni 22 godziny 19 minut i 5 sekund. Do tej pory jest najdłuższym lotem w historii lotnictwa.
W Polsce
Znana polska rekordzistka szybowcowa- Marta Najfeld podczas studiów na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie (TUB), na kierunku technika lotnicza i kosmiczna, od września 2004 r. odbywała półroczną praktykę w firmie Boeing Commercial Airplanes w Seattle. W czasie jej trwania wykonywała loty na samolocie Cessna 172, należącym do klubu lotniczego BEFA (Boeing Employees Flying Association).
Ogółem w dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 153 samoloty z rodziny Cessna 150, Cessna 152, Cessna 172, Cessna 175 i Cessna 177 (w tym licencyjne francuskie Reims). Użytkowane były przez: Aeroklub Polski- 23 egz., dyspozycyjne- 81 egz. i prywatne- 49 egz.). W 2007 r. zostało zarejestrowanych 10 samolotów Cessna 172.
Konstrukcja
Czteromiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat o obrysie prostokątno- trapezowym. Konstrukcja dwudzielna, dwudźwigarowa, półskorupowa, całkowicie metalowa. W kesonie międzydźwigarowym przy kadłubie umieszczone są zbiorniki paliwowe. Zastrzał rurowy, z rury o kroplowym przekroju. Klapy szczelinowe na prostokątnej części skrzydła. Konstrukcja klap klasyczna, metalowa, pokrycie z blachy żłobkowanej (żłobki przelotowe). Lotki typu Friese o konstrukcji analogicznej do konstrukcji klap. Końcówki skrzydeł laminatowe, lekko załamane ku dołowi.
Kadłub o przekroju owalnym. Klasyczna konstrukcja półskorupowa całkowicie metalowa. Tylna część kadłuba stożkowa, spłaszcza się stopniowo z boków przechodząc płynnie w usterzenie pionowe. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym. Obrysy obu usterzeń trapezowe, usterzenia pionowe skośne. Stateczniki konstrukcji dwudźwigarowej, półskorupowe. Stery jednodźwigarowe, pokryte blachą żłobkowana jak lotki i klapy. Statecznik pionowy zakończony laminatową owiewką przystosowaną do montażu lampy antykolizyjnej, przed statecznikiem długa płetwa grzbietowa.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe. . Istnieje również wodna wersja samolotu wyposażona w pływaki firmy EDO zamiast podwozia kołowego. W wersji Cessna 172Q "Cutlass RG"- trójkołowe z kółkiem przednim, chowane w locie.
Wyposażenie - Zestaw przyrządów wg życzenia zamawiającego. Możliwość zainstalowania zestawu IFR, radiostacji UKF i auto pilota. Lampa antykolizyjna i światła pozycyjne z migaczami.
Instalacje- elektryczna.
Silnik - patrz historia rozwoju konstrukcji.
Dane techniczne R172E (wg [8]):
Rozpiętość- 10,92 m, długość- 8,2 m, wysokość- 2,68 m, powierzchnia nośna- 16,17 m2.
Masa własna- 636 kg, masa startowa max- 1156 kg.
Prędkość max- 246 km/h, prędkość przelotowa- 233 km/h, prędkość minimalna z wychylonymi klapami- 85 km/h, wznoszenie- 4,7 m/s, pułap praktyczny- 5180 m, zasięg max- 1625 km/h.
Dane techniczne Cessna 172Q "Cutlass RG" (wg [9]):
Rozpiętość- 10,92 m, długość- 8,36 m, wysokość- 2,68 m, powierzchnia nośna- 16,2 m2.
Masa własna- 722 kg, masa użyteczna- 484 kg, masa startowa max- 1204 kg.
Prędkość max- 269 km/h, prędkość przelotowa- 259 km/h, prędkość minimalna bez klap- 100 km/h, prędkość minimalna z wychylonymi klapami- 93 km/h, wznoszenie- 4,07 m/s, pułap praktyczny- 5121 m, zasięg max- 1333 km/h, czas lotu- 5,3 h, czas lotu max- 7,7 h.